Made in Korea

Autor: Oliver Kraus | 19.4.2017 o 9:36 | Karma článku: 3,80 | Prečítané:  894x

Kia a Samsung sú bezpochybne dve značky, ktoré  na Slovensku veľmi dobre poznáme. Neviem či sa to týka iba nás, no nejakým spôsobom sa tá naša predstava o Južnej Kórei naviazala na lesklý displej smartphonu Samsung. 

Vďaka skvelému marketingu a detskej naivite boli naše očakávania jednoznačne predurčené. Privyknutí na vysoký štandard, ktorý nám Japonsko ponúkalo sme si nerobili žiadne starosti s tým ako a kadiaľ povedie naša cesta Južnou Kóreou. Však ideme len ku susedom, ktorí si budú predsa podobní. 

 

Ochladenie našich vízií prišlo hneď pri pohľade na strmé asi 20m vysúvacie schody výletnej lode „Eastern Dream“, po ktorých sme sa aj s bicyklami (cca 60kg)  mali nalodiť na nočnú plavbu do Juhokórejského prístavného mesta Donghae. Interiér lode značne pokrytý patinou na prvý pohľad pripomínal jej kedysi zašlú slávu. Excentrický smiech Juhokórejských žien ozývajúci sa niekde z podpalubia spolu s doposiaľ neznámou „vôňou“ šíriacou sa z lodnej kuchyne skôr vzbudzoval dojem dobrého amerického thrilleru než plavbu výletnou loďou. Zvyknutí na zdvorilosť, čistotu a ticho sme hneď na palube parníka pochopili, že Kórea asi nebude Japonsko č.2.
 

Prvá polhoďka bicyklovania iba potrvdila naše tušenie. Donghae je dá sa povedať typické kórejské mesto a tie veru na pohľad nevyzerajú veľmi lákavo a prívetivo. Kopa betónových budov postavených bez akéhokoľvek zmyslu pre architektúru alebo estetiku. Ulice nie v najlepšej kondícií a sem tam rozsypaný odpad. Vzduch plný všakovakých pachov: od rozličných jedál kórejských domácností až po surové ryby, ktoré sa predávajú na mestskom trhu. Sme predsa v prístavnom meste a teda ryby, kraby a všetko morské sú tu na dennom poriadku. Toto všetko je v silnom kontraste s moderne vyzerajúcimi Kórejcami. Skoro každý má na sebe drahú „GoreTex“ bundu a „Salomon“ topánky krikľavých farieb. Ženy nosia veľmi výrazný makekup a Oli okamžite zahlási, že sú zmaľované ako veľkonočné vajcia. Po až klinicky čistom, skromnom Japonskom svete sa opäť cítime ako na inej planéte. Ľudia sa na nás zatiaľ príliš neusmievajú. Skôr sa tvária mrzuto a občas až nahnevane. Akosi sa nám zdá, že tu náš bicykel nebude až taký „ľadoborec“ ako inde. 
A naozaj na prvý pohľad sú Kórejčania tvrdí, uzavretí ľudia oblečení v super „outdoor a lycra“ značkách. Dostať sa im pod kožu a pochopiť prečo sú takto javia sa nám myslíme celkom podarilo počas jedného mesiaca bicyklovania cez túto krajinu. 
 

Naša prvá cesta po 12 hod plavbe vedia rovno do supermarketu. Možno si spomeniete ako sme prvý krát nakupovali v Japonsku. Aj tu sa náš nákup stáva zážitkom a prvým stretom s Kórejskou kultúrou. Po troch mesiacoch znova vidíme nákupný vozík. Treba však dodať, že je asi dvakrát tak veľký ako tie u nás. Povieme si: „OK! Let's go!” Takto sme už nenakupovali dlho. Supermarket je obrovský a je tu skutočne rušno. Ľudia tlačia tie obrovské vozíky plné až po vrch. Predavačky stoja v uličkách a nahlas ponúkajú rozličné ochutnávky. Môžete tu vyskúšať skoro všetko z Kórejskej kuchyne. Ponúknu vám kórejský „dumpling“, ďalej „noodles“, rôzne kúsky pripraveného mäsa, sladkosti, či kávu a iné nápoje. Náš košík je po dvadsiatich minútach stále prázdny, pretože sa iba presúvame od jednej ochutnávky k druhej a skúšame, čo sa dá. Po tomto chuťovom dobrodružstve sa začíname pozerať okolo seba. Spokojne vidíme, že tu sa zelenina a ovocie už predáva na kilá ako u nás. Na policiach je však namiesto obyčajných balení tovar zabalený v mega baleniach 2kg a vyšie. To nie je pre nás najideálnejšie, veď kto to bude ťahať hore kopcom, a tak hĺadáme menšie balenia. Úspešne sa nám podarí uloviť základné veci a prejdeme do sekcie už hotového jedla. Naše oči upúta pizza pult. Pizzu sme nemali už asi tak štyry, päť mesiacov a táto vyzerá fakt dobre. Začneme sa pýtať aké sú veľkosti a koľko čo stojí a o chvíľu už s radosťou odchádzame s najväčšou pizzou akú mali iba za 6 dollárov. A je tak ako všetko ostatné obrovská :)

 


Pri pokladniach už nikto nič neprekladá z košíka do košíka s matematickou presnosťou. Dokonca vám ani neponúknu mikroténovú igelitku. Za pokladňou sú pohádzané prázdne krabice a ľudia si sami vyberú veľkosť, ktorá sa im hodí a uložia do nej svoj nákup. Opäť novinka. Iný kraj iný mrav. 
My sa vieme prispôsobiť celkom rýchlo.

Celkom zábavné video z Kórejského supermarketu v podaní DJ krájač sukroviniek:
 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.


Už ste čítali?